رمز مهم جذابیت عمل معمار مسجد لطف الله، در تبادین پک پذیرایی ترحیم مشهد و تناسب دو فضای عمـده میـدان نقش دنیا و فضای ذیل گنبد و همینطور فضاهای حدفاصل این دو مخفی میباشد. به طوری که در قدم ابتدا؛ بیننده مسجد از فضای کبیر میدان که فاقد ویژگی محصـور بودن میباشد به فضای در آغاز، مدخل مسجد، هدایت میشود.
در قدم دوم؛ از یکسری پله بالا رفته و در فضای دوم مدخل قرار میگیرد.
در قدم سوم؛ در شروع ورود به مسجد روضه خوان لطف الله که خویش فضایی معدود پهنا میباشد و ارتفاع آن دو گام و به کلفتی جرز میباشد و در مسجد درنظرگرفته شده، تاخیر می نماید.
در قدم چهارم، با گردشی نود سکو گام به راهرویی میگذارد
قدم پنجم؛ با ورود به مسجد از درحال حاضر و هـوای خارج (فضای میدان) آزاد خواهد شد. بیننده درین راهرو، بیش خیس خارج را از حافظه برده و در داخل مکان میگیرد و وقتی متناسب با چهل گام دراین راهرو پیشین تا اینکه به فضای مدخل شبستان میرسد. در واپسین قدم مكث آجل و گسست بی نقص از خارج و پیوستن به داخل فضای پایین گنبد صورت میگیرد.
رمز مهم جذابیت عمل معمار مسجد لطف الله، در تبادین پک پذیرایی ترحیم مشهد و تناسب دو فضای عمـده میـدان نقش دنیا و فضای ذیل گنبد و همینطور فضاهای حدفاصل این دو مخفی میباشد. به طوری که در قدم ابتدا؛ بیننده مسجد از فضای کبیر میدان که فاقد ویژگی محصـور بودن میباشد به فضای در آغاز، مدخل مسجد، هدایت میشود.
در قدم دوم؛ از یکسری پله بالا رفته و در فضای دوم مدخل قرار میگیرد.
در قدم سوم؛ در شروع ورود به مسجد روضه خوان لطف الله که خویش فضایی معدود پهنا میباشد و ارتفاع آن دو گام و به کلفتی جرز میباشد و در مسجد درنظرگرفته شده، تاخیر می نماید.
در قدم چهارم، با گردشی نود سکو گام به راهرویی میگذارد
قدم پنجم؛ با ورود به مسجد از درحال حاضر و هـوای خارج (فضای میدان) آزاد خواهد شد. بیننده درین راهرو، بیش خیس خارج را از حافظه برده و در داخل مکان میگیرد و وقتی متناسب با چهل گام دراین راهرو پیشین تا اینکه به فضای مدخل شبستان میرسد. در واپسین قدم مكث آجل و گسست بی نقص از خارج و پیوستن به داخل فضای پایین گنبد صورت میگیرد.